ניתאי וייס

תתחילו את היום אחרת ותרגישו אחרת

בקרים בשבילי היו סיוט מלא בחרדות ולחץ. יש כאלה שהם אנשי בוקר, אני בכלל לא כזה.
כשאני קם בבוקר אני רוצה להיות במיטה שעה ולראות סירטונים לא קשורים באינסטגרם ובטיקטוק,
אני לא מאלה שהיו קמים ומתחילים לרוץ.

כשאני נזכר בתקופות שהרגשתי הרבה לחץ הייתי כבר מצפה להרגיש ככה עוד בלילה של לפני. הייתי קם בבוקר בשיפוט עצמי נוראי כי אני מרגיש לחץ ולא "כמו שאני אמור להרגיש" אחרי השחרור מהצבא. הרי אני אמור לכבוש את הפאקינג עולם לא?!.

אני חושב שאחת הסיבות ללחץ הגדול שחוויתי בבקרים זה כי לא אהבתי את מה שאני עושה ביום יום שלי.

שמעו אחד הדברים היפים בסבל גדול זה הוא שהוא באמת גורם לך לחפש דרכים לעזור לעצמך וכשיש לך אמונה שהדברים בסופו של דבר יסתדרו, זה באמת קורה בסוף.

מצד אחד כדי להבין מה אני באמת רוצה בחיים עשיתי עבודת עומק במשך תקופה ארוכה (מדריך איך לעשות עבודת עומק דומה יעלה בקרוב) מצד שני גם בתקופה פחות טובה יש שיטות לעזור להתחיל את הבוקר הרבה יותר טוב וככה גם את המשך היום.

במשך שלוש שנים שיניתי כל פעם משהו אחר בשגרת בוקר שלי. כל פעם הייתי מוצא מדריך חדש שמלמד איך להתחיל את הבוקר בלי לחץ וחרדות ואחרי לא מעט שילובים וניסיונות מצאתי את השגרה שלי שגם אותה אני משנה מדי פעם.

אני הולך בכתבה הזו לתת כמה פעולות של כל מיני אנשים מוכרים שאולי אתם מכירים.

ואולי פחות (טוני רובינס, רובין שארמה, אופרה וינפרי ועוד..) שיעזרו לכם להתחיל את הבוקר בצורה יותר טובה שתתן לכם יותר פוקוס, רוגע, ביטחון עצמי ואושר למשך היום.

הרשימה הזאת היא כמו תפריט ואתם בוחרים את המנה, כל מנה פה תתן לכם תוצאה אחרת. הדבר הכי טוב שאני יכול לעשות זה שתקחו דבר אחד או שתיים ותיישמו בחיים שלכם מחר בבוקר.

אתם לא מבינים כמה זה ישנה לכם ולסובבים שלכם את החיים, במיוחד אם אתם אנשים לחוצים וחרדתיים בבקרים.

תזכרו דבר אחד! ה ת מ ד ה

תבחרו פעולה אחת מהרשימה הזאת ותשימו אפילו שעון מעורר או כל משהו אחר שיזכיר לכם שאתם עושים את זה מחר בבוקר.

אם אתם באמת רציניים, תעשו אתגר 21 יום של לעשות את הפעולה הזאת כל בוקר ואפילו תפנקו את עצמכם באיזה ארוחה כשסיימתם את ה21 יום. מוזמנים לעדכן אותי בתהליך.

אז בואו נתחיל: 

1.הכרת תודה – חשוב מאוד להתחיל את הבוקר בלהכיר תודה גם

על הדברים הקטנים. זה עזר לי להרגיש כל כך יותר טוב וזה עזר לי להתחיל לחשוב על דברים חיוביים בתקופה קשה. לפעמים זה היה אפילו עוצר לי לופ מחשבות שלילי.

אפשר לעשות את זה כשאנחנו אומרים לעצמנו בקול או בלב "אני אוהב את החיים שלי" , "אני אוהב את המקלחת שלי" או "אני אוהב את המשפחה שלי". 

זה אולי ישמע מצחיק בהתחלה אבל מחקרים רבים מראים שהכרת תודה גורמת לתחושת שובע ואושר כללית ויכולים למנוע תסמיני לחץ, חרדה ודיכאון. כמובן שישנם הרבה שיטות להכרת תודה כמו לכתוב ביומן עשרה דברים שאנחנו מוקירים עליהם תודה.

 יש מלא יומנים מדהימים באינטרנט לדוגמא (אני לא משווק אותם ולא מקבל אחוזים אני פשוט משתמש בזה) :

 https://www.intelligentchange.com/products/the-five-minute-journal.

 אפשר גם לשאול את עצמנו : "מה מדהים בחיים שלי?".

החיים הם דואליים וכל רגע משהו יכול להשתנות. אני לא אומר את זה כדי להפחיד אלא כדי לחיות באושר ומשמעות.

 

2. בלי טלפון –

בשבילי הטלפון היה כמו טקס, נכנסתי אליו כי קיוויתי לקבל תשובה מסוימת וכל פעם שלא קיבלתי מה שרציתי נכנסתי ללחץ וחרדה, לעצור רגע ולא ישר לרוץ לטלפון היה עוזר לי להרגיש טוב יותר. יש לזה הסבר מדעי. המוח שלנו פועל בתדרים (גלים חשמליים). כשאנחנו ישנים עמוק המוח שלנו נמצא בתדר דלתא (תדר נמוך וחלש), בלי הרבה אנרגיה ובלי הרבה כוח.

בבוקר המוח לאט לאט עובר לתדר אלפא שזה תדר של ה"כאן והעכשיו" – תדר המיינדפולנס. במילים אחרות אתם ערים ורגועים ולא חושבים על יותר מדי דברים. מה קורה כשאתם נוגעים בטלפון? אנחנו מעבירים את המוח לתדר בטא שזה התדר של הover thinking, over doing ולחץ. אנחנו בעצם מתכנתים את המוח שלנו להיות לחוץ. המעבר בין התדרים אמור להיות טבעי ואיטי ולא בצורה שהטלפון גורם לנו לעשות. פעם הבאה שאתם שמים לב לדחף לקחת את הטלפון, תחכו עם זה רגע אל תפעלו ישר ואולי אפילו תגידו בלב “אני אתעסק בזה אחרי שאסיים להתארגן”. 

3. מיינדפולנס (מודעות)  –

כל כך עזר לי פחות להתייחס למחשבות ברצינות והרגיע לי את הקצב של המחשבות. במקום להשתמש בטלפון אפשר להרגיש טיפה את הגוף על המיטה, את התחושות של הגוף, את המשקל, את המגע, אולי נרגיש את קצב הנשימה, נשים לב לחוש השמיעה. אפשר במילים אחרות להיות מודעים לחושים שלנו. מעבר לזה שזה מרגיע אנחנו עוזרים למוח לעבור בצורה בריאה יותר לתדר אלפא. תרגול מודעות ומיינדפולנס מגביר את תדירות של המוח להיות בתדר אלפא.

4. לסדר את המיטה – 

כשחזרתי הביתה וראיתי שהמיטה מסודרת זה גרם לי להרגיש בשליטה, גרם לי להרגיש חזק שאני לא מוותר ואני ממשיך לעשות אל זה. תעשו את זה כל בוקר. זה פשוט מרגיש טוב שאנחנו חוזרים הביתה למיטה מסודרת. לתת זריקת דופאמין (הורמון סיפוק ואושר) שעשינו משהו על הבוקר. 

5. לשתות כמות גדולה של מים – 

עוזר לי כל פעם מחדש, כל פעם שאני בלחץ אני שם לפה היבש שלי וישר שותה, זה כאילו התסמין הראשון בשבילי ללחץ . הגוף בצום מסמן לחץ והפרשת קורטיזון (הורמון לחץ). פה רטוב מרגיע ומסמן לגוף שאין סכנה .

6. צחצוח שיניים ביד הנגדית –

ככה התחלתי לתרגל מיינדפולנס. זה מכריח אותנו להיות בפעולה אחת ולהיות מרוכזים בה כי אנחנו לא רגילים לעשות את זה.

7. נשימות –

תמיד עזר לי להירגע כשנכנסתי ללופ שלמחשבות שליליות, בדרך כלל כשאני מודע ללחץ שאני חווה אנימתיישב ישר ומתחיל לעשות תרגול נשימה קצר זה תמיד עוזר לי להרגיש הקלה מהירה. כשאנחנו בלחץ או בחרדה הנשימה שלנו מהירה ודרך בית החזה. זה בגלל שהגוף שלנו מכין אותנו לסכנה ומפריש אדרנלין וקורטיזול (הורמון הלחץ). הגוף כבר לא יודע לזהות מתי אנחנו באמת בסכנה ומתי לא קיבלנו מספיק לייקים באינסטגרם. כשאנחנו לחוצים המערכת הסימפתטית בגוף עובדת (מערכת הלחץ) וכשאנחנו נרגעים או מתרגלים נשימות אנחנו מעבירים את הגוף למערכת הפאראסימפתטית (מערכת הרוגע). פעם הבאה כשאתם מרגישים לחץ תנסו 3 דקות של התרגול הבא: לטכניקת נשימה הזאת קוראים נשימת קופסה ומשתמשים בה בNavy SEALs של צבא ארצות הברית:

         שלב ראשון : שואפים 4 שניות מהאף

         שלב שני: עוצרים את השאיפה ולא נושמים ל4 שניות

         שלב שלישי: נושפים מהפה בעדינות ובאיטיות ל4 שניות

         שלב רביעי: עוצרים את הנשיפה ולא נושמים ל4 שניות

          לחזור על הפעולות האלה עד 2-3 דקות..

8. מטרות –

זה נתן לי ביטחון עצמי כי לא משנה מה הרגשתי ידעתי שאני מספיק טוב כדי לעשות את הידברים האלה, זה כאילו שינה לי את הפוקוס לדברים חיוביים. מעבר לזה כדי לכוון את המוח לפרודוקטיביות ופוקוס אפשר לכתוב לעצמנו 3 מטרות ליום שלנו. מטרה אישית, מטרה עסקית (קריירה) ומטרה שקשורה למערכות יחסים. 

דוגמא לשגרת בוקר שעשיתי השבוע:

  • הכרת תודה ומילוי יומן עם מטרות ליום
  • תרגול נשימות
  • סידור מיטה
  • מקלחת קרה של דקה
  • צחצוח שיניים ביד שמאל
  • מדיטציה
  • ארוחת בוקר

   

לסיכום: תקחו משהו אחד לפחות ותתחילו ליישם. 

הרגל לוקח באזור ה66 יום לבנות. אחרי זה הדברים פשוט קוראים אוטומטית וזה קל יותר.

תתחילו בקטן. משהו אחד לפחות שמחר בבוקר אתם עושים ואתם תבינו כמה זה יעזור לכם ולסובבים שלכם בחיים.