ניתאי וייס

מיינדפולנס הציל את חיי

אני שמעתי המושג "מיינדפולנס" פעם ראשונה את בזמן שמירה בצבא. תמיד אהבתי את עולם ההתפתחות אישית. משהו בי חיפש משמעות בתקופת הצבא. כשהייתי בתחילת הצבא לא הייתי מרוצה מאיפה שהייתי, קיבלתי רחוק מהבית כשהקריה פחות מקילומטר מהבית שלי

אני לא אחד שיעשה יותר מדי בעיות אז החלטתי לחפש פרוטקציות שיוציאו אותי מהתפקיד ויעבירו אותי לבסיס קרוב יותר לבית. במשך כמעט שנה חיפשתי אנשים שיעזרו לי. שנה שלא הייתי מרוצה, מאוכזב והאמת עם המון אגו.

אני יודע שלאט לאט שהתחלתי לתרגל מיינדפולנס התחלתי יותר להנות בשירות שלי, הייתי יותר סבלני ופשוט ויתרתי על המלחמות שהיו לי בראש. קל להגיד אבל זה פשוט שינוי שהתרחש בי בעזרת התרגול וההתבגרות שקרתה לי ממנו. הייתי מתרגל פעם בכמה זמן מיינדפולנס כשהרגשתי צורך, אחרי כמה זמן פשוט הפסקתי ושכחתי מזה. אחרי השחרור מהצבא מיינדפולנס נכנס שוב לחיי והפעם הוא הציל את חיי.

למי שלא מכיר מיידפולנס הוא תרגול מנטלי שנמצא בחזית המחקר המדעי בשנים האחרונות. התרגול נמצא מועיל בהתמודדות עם מגוון רחב של בעיות פיזיות ונפשיות.
ההגדרה המוכרת של מיינדפולנס היא המודעות העולה לנו מתשומת לב מכוונת למה שקורה כאן ועכשיו בצורה לא שיפוטית.
היכולת להיות מודעים לכאן ועכשיו בצורה לא שיפוטית ניתנת לשיפור על ידי אימונים שונים. התרגול עצמו גורם לאיזון, חוסן נפשי, סבלנות, ריכוז ועוד.

הרגש שתמיד התמודדתי איתו בצורה הכי קשה היה חוסר וודאות וספק. אני לא אשקר שגם היום אני עובד על זה אבל מיינדפולנס עזר לי פלאים בנושא. אני הרגשתי חוסר וודאות גדולה אחרי הצבא כי רציתי להיות מיוחד ולשנות דברים ולהיות איש גדול ופתאום אתה צעיר אחרי הצבא, לא יודע מה אתה רוצה לעשות בחיים ומרגיש גם די לבד כי התביישתי במה אני חווה, הרגשתי מוזר. זה המתכון לחרדות ודיכאון, לחוות קשיים ולא לספר לאף אחד.

אני חושב שאחד הדברים שמיינדפולנס עשה זה לעזור לי להיפתח ולהבין שאני צריך עזרה. לא הייתי מוכן להסתכל על לקחת עזרה לפני שתרגלתי את זה. היו לי מחשבות ״מה אמא תגיד עליי” , ״אני אמור להיות חזק אני עובד על עצמי המון איך אני מרגיש ככה” , “מה יקרה לי אם אלך לפסיכולוג, מה יגידו עליי”

בגלל שפתחתי וסיפרתי אני יכול להגיד שיצאתי מהתקופה הזאת בצורה הכי טובה שיכלתי לצאת ומעבר לזאת שהתקרבתי לחברים ולמשפחה שלי.

 

לפני שאדבר על ההיתרונות שתרגול שמיינדפולנס נותן חשוב להבין

המוח שלנו במאה 21 חיי בעבר ובעתיד. בעבר קרו דברים שמפריעים לנו היום, אנחנו לא סולחים לנו עליהם או שאנחנו לא סולחים לאחרים על דברים שהם עשו.  ובעתיד כי כל חיינו אנחנו מחכים ליום אחד שנהיה שלמים ומאושרים. כשיהיה לי תואר, כשתהיה לי משפחה וכסף, כשיגיע הסופש.

הבעיה היא שהחיים הם כאן ועכשיו. פה, איפה שאנחנו נמצאים, איפה שאנחנו קוראים את המאמר הזה. 

עכשיו הרבה אנשים אומרים לי שהם מודעים בחיים שלהם. לא שאני לא מסכים אבל מודעות זה משהו אחד, הגישה של מודעות זה משהו אחר. אנחנו רוצים לפתח מודעות בגישה חסרת שיפוט, גישה מקבלת, סקרנית, פתוחה למה שיש.

לא תמיד הכאן והעכשיו יהיה מדהים כמו שאנחנו רוצים. לרוב זה לא יקרה. זה לא אומר שתרגול מיינדפולנס אומר לגרום לנו לקבל ולשמוח מכל דבר ולהיות פסיבים לחיים. קבלה אינה אומרת להיות פסיביים, ההפך.

קבלה אומרת שזה המצב כרגע, זה הקיים. האם יש משהו שאפשר לעשות? מדהים בואו נעשה את זה כי אנחנו יכולים. אם אי אפשר לעשות שום דבר? בואו נשלים שזה המצב. אם לא נשלים שזה המצב אנחנו נתקע בלופ מחשבי שיכול להגיע גם לשנים רבות של סבל, חרדות, דיכאון ועצבים.

קבלה גם אומרת שאם אנחנו בחוסר וודאות, נקבל שזה חלק מהחיים וחלק מהמצב. אפשר להתברבר כל כך הרבה בחיפוש אחר אישורים וודאות.

משפט של אחד המורים הרוחניים והמוכרים היום (אקהרט טולה) : "לפעמים קבלה אומרת לוותר על לנסות להבין ובמקום זאת להיות בנוח עם הלא נודע".

אחת המטרות של מיינדפולנס זה להשלים עם המצב ולפעול ממקום של השלמה.

נכשלתי במבחן או הפגישה לא הלכה כמו שרציתי. במקום להיסחף ללופ מחשבתי של שעות על כמה גרועים אנחנו אפשר לראות שנכנסנו ללופ מחשבות שלילי ולעשות לו קאט. להזכיר לעצמנו שהסיטואציה לא קשורה לערך שלנו ולמי שאנחנו יכולים להיות, זה מבאס אבל יעבור.

להיותך איך זה לחיות חיים שהכישלונות שלנו לא קשורות לערך העצמי שלנו וליכולת שלנו להצליח.

 

כל זה יכול להגיע מתרגול מיינדפולנס, כמובן שהתרגול מיינדפולנס משפיע על כל אחד בצורה שונה וחשוב להקשיב לגוף ולעצמנו לגבי מה עושה לנו טוב ומה לא.

חלק מהיתרונות של תרגול ממושך של מיינדפולנס:

  1. הפחתת תסמיני חרדה ודיכאון
  2. שיפור הקשב והריכוז
  3. שיפור איכות השינה
  4. הפחתת סטרס
  5. הפחתת שיפוטיות
  6. חיזוק המערכת החיסונית
  7. התמודדות עם כאבים כרוניים

        ועוד

לקורס הבסיסי במיינדפולנס קוראים MBSR – Mindfulnes Based Stress Reduction והוא אורך כשמונה שבועות. מכיוון שזה בערך הזמן של המוח לייצר קשרים חדשים במוח וליצור הרגלים חדשים.

יש המון מכללות ומקומות בארץ שמעבירים את הקורס הזה. פשוט תכתבו בגוגל קורס mbsr 

אפשר לתרגל מיינדפולנס דרך אפליקציות כמו HeadSpace, Calm או אפילו Youtube.

לפני כשנה וחצי פתחתי קבוצת פייסבוק בה אני מעביר תרגולים פעם בשבוע בחינם, אחלה דרך להיכנס לעולם ולפתח התמדה.

זה הקישור לקבוצה : https://www.facebook.com/groups/mindfullnessduringcovid

זה הקישור לקבוצת הוואצאפ של הקבוצה : https://chat.whatsapp.com/IQxxfi3wlzEEqd2n6aC4s4

עם זאת אפשר כבר אחרי הפוסט הזה להכניס טיפה מיינדפולנס לחיים:

נותן לכם פה דוגמא לשגרת יום מסוים:

  1. קמים בבוקר, לפני שאתם רצים לפלאפון. תרגישו רגע את הגוף על המיטה. את הקצב של הנשימה.
  2. תצחצחו שיניים עם היד הנגדית
  3. תתקלחו במודעות, תרגישו את המגע והטמפרטורה.
  4. תאכלו באופן מודע.
  5. תרגישו את ההליכה שלכם לרכב.
  6. תעשו עצירות יזומות ותשאלו את עצמכם "מה קורה איתי עכשיו?" ושימו לב מה עולה.
  7. תרגישו לפעמים את הנשימה שלכם

לא באופן אובססיבי, תבחרו פעילות אחת או שתיים ותיישמו בחיים שלכם.